Medborgardagen i Södertälje 25 maj: fint ordnat – men alltför få besökare

Vi deltog på Södertälje kommuns Medborgardag i stadshuset med dels bokbord, dels ett föredrag. Rättare sagt så hade vi förberett ett föredrag, illustrerat med bilder från dels vår remissverksamhet (arbete med kommunala planärenden), dels om vårt arbete i övrigt (studiebesök, utflykter etc). Rubriken var ”Naturens röst i remissdjungeln. Om Naturskyddsföreningen och vår roll i kommunens utveckling”. Dock kom det inga åhörare … vilket också speglar Medborgardagen i allmänhet: väldigt få besökare! Jag gissar på kanske 500, i alla fall inte över ettusen. Att jämföra med hur det var förra gången dagen hölls, för 5 år sedan: 3000. Ganska tragiskt med tanke på allt arbete som arrangören, kommunen, lagt ner på detta, och inte minst de uppemot 50 föreningar (och andra, t ex räddningstjänst, partier, m fl) som ställt upp med personal och attiraljer. Orsaken: Helt klart dålig marknadsföring! Det vackra vädret kanske bidrog lite, men å andra sidan fanns det ju flera utställare i stadsparken.

/Lars Klasén