Remisser Södertälje 2024

Vi är remissinstans i bland annat planärenden som berör natur och miljö inom Södertälje och Nykvarn. Vi är också instans i samråd vad gäller ansökningar/anmälningar enligt Miljöbalken (bl a 4 kap. MB, 6 kap. MB, 9 kap. MB). Det kan t ex röra tillstånd för avfallshantering, bergtäkter, farligt avfall, hamnverksamhet, vattenverksamhet, krossverksamhet …

Remissansvarig för Södertälje är Lars Ljungdahl. Vi vill gärna att medlemmar och även andra med kunskaper och synpunkter avseende ärendena hör av sig till oss, gärna via e-post sodertalje-nykvarn@naturskyddsforeningen.se

Aktuella ärenden:

Inga aktuella för föreningen är på gång f.n.

Föreningen har under 2024 hittills avlämnat följande skrivelser och yttranden:

2024-03-04 Kompletterande samråd Gerstaberg kopplingscentral Ostlänken, Södertälje kommun.

Föreningens yttrande lyder som följer:

Naturskyddsföreningen i Södertälje-Nykvarn är i princip positiva till den utbyggnad av järnvägen som är aktuell inom järnvägsplan för Ostlänken. Detta har vi redovisat i tidigare ärenden som berör det nu aktuella området, såsom våra tidigare avgivna yttranden avseende kompletterande granskning av järnvägsplan Ostlänken samt planprogram för Södertuna. Därmed accepterar vi behovet av och anläggandet av en kopplingscentral enligt beskrivning.

Efter att ha studerat de tre föreslagna alternativen A, B och C har vi funnit att alternativ A har så stora nackdelar jämfört med de andra alternativen att det inte bör komma ifråga. Bland nackdelarna är att det kräver en mycket lång såväl anläggnings- som serviceväg; en väg som måste dras genom delvis känsliga skogsområden och därtill påverkar bostäder inom Kallfors.

Vad gäller Kallfors så pågår för övrigt en planprocess vad gäller Kallfors ängar som det inte med säkerhet går att säga vad resultatet blir. Hur det blir med den i handlingarna för kopplingscentralen skisserade vägen i södra delen av Kallfors ängar är högst osäkert. Alternativet har också, jämfört med B och C, stora nackdelar vad gäller dess anläggnings- och servicevägs påverkan på fornlämningar och kulturhistoriska lämningar såväl som friluftsliv, med bär- och svampplockning, skogsvandringar – det sistnämnda inte minst manifesterad av Sörmlandsledens dragning just här.

Alternativ B och C har självklart också nackdelar, främst på grund av just anläggnings- och servicevägar. Dock finner vi att dessas påverkan är väsentligt mindre än beträffande A. Det beror dels på att befintliga vägar i stor utsträckning kan nyttjas samt att eventuell ny/nya dragning/ar kan ske så att jordbruksmark i stort sett värnas. Vi vill ändå säga att vi anser att alternativ C är att föredra framför alternativ B.

Vi uppfattar att utredningens skrivningar vad gäller värn av jordbruksmark är tillfyllest, inklusive den angivna tillåtlighetsprövningen. Vi är vidare positiva till de försiktighetsprinciper som anges beträffande massahanteringen. Vidare förväntar vi oss artskydd enligt kap. 5.4.2, som vi uppfattar som bra angiven. Det samma gäller Kulturmiljön, enligt kap. 5.4.4. och Rekreation/frilufstliv, enligt kap. 5.4.6.

Vi förlitar oss vidare på att de miljövärden och frågor som berörs är identifierade i samrådshandlingen och att de kan hanteras enligt vad som beskrivs i kapitel 4–6 och 8. För övrigt är ju de inventeringar som gjorts om eventuell betydande miljöpåverkan genomförda inom projekt Ostlänken. Slutligen vill vi anföra att vi ser mycket positivt på de viktiga frågeställningar som anges i kap. 7.2.

Vårt yttrande i original finns att ladda ner här: Yttrande Naturskyddsföreningen Gerstaberg kopplingscentral – TRV2023-101982 – 2024-03-04

Trafikverkets underlaget finns här: https://bransch.trafikverket.se/contentassets/618bb4c6a8ab45aaa228c7f4446ae7b7/samradsunderlag-for-gerstaberg-kopplingscentral_20240207.pdf

Tidigare angränsande utredningar finns här: https://bransch.trafikverket.se/ostlanken-dokument