Klimatvandring till Södertälje Stora torget till Lina på Global Walk for Future Day 7/9

Den 7 september genomförde vi, tillsammans med Svenska kyrkan, Klimatvandra.se och Fridays For Future (FFF), en klimatvandring från Stora torget i Södertälje till Lina naturreservat. Den var en av de hundratals vandringar som genomfördes på denna Global Walk for Future Day, i Sverige och internationellt Det handlar om att sätta klimatet främst på agendan; att uppmuntra till klimaträttvisa, omställning och biologisk mångfald. Vi 12 som deltog gick först längs Mälaren, sedan upp förbi Heikensköldska, genom våtmarksområdet (en del av Lina naturreservat) och stigen längs Linavägen fram till och in i reservatet. Vandringen leddes av Hasse Hansson och Mats Johansson från oss och så blev det några stopp på vägen med reflektioner om livet och klimatet av Lena Wiklund, diakon i Svenska kyrkan. Hasse och Mats fyllde på med viktiga tankar om hur naturen mår och kan må ännu bättre. Väl framme i naturreservatet blev vi mötta av Carolina Hauck, naturreservatsförvaltare i Södertälje kommun. Hon berättade på ett inspirerande och kunnigt sätt om miljöarbete i allmänhet och Lina naturreservat i synnerhet. Och så fikade vi förstås, omgivna av den fina naturen. Rapporterat av Hasse Hansson.