Stor anslutning till vandringen i Kalkbergets naturreservat 15/9

När vi den 15/9 tillsammans med Naturskyddsföreningen i Botkyrka-Salem (totalt 25 personer) besökte Kalkbergets naturreservat på östra Mörkö fick vi en exklusiv guidning av Bo Ljungberg, den tjänsteman på kommunen som arbetade med bildandet av naturreservatet. Initiativet togs i slutet av 1990-talet och ett första beslut om att bilda reservat togs 1997. Kalkberget var då privatägt, men markägaren var positiv till ett reservat. Området fick ju ändå inte exploateras. Viss brytning hade förekommit, men upphörde snart pga för låg halt kalksten. Det rörde sig om 15 ha, vilket sedermera har utvidgats till ca 20 ha. Kommunen förvärvade detta för 200 tkr, varav Naturvårdsverket stod för hälften. Beslut om naturreservat togs 2006 och invigning skedde 2007. Sedermera blev det även ett Natura 2000-område. Tack vare kalket i berggrunden och att bergryggen är så brant har reservatet många arter av växter och insekter som är ovanliga i Sörmland. Här finns flera arter som mest finns på Öland och Gotland. Den sällsynta alvarplacodlaven är känd från ett tiotal lokaler i Sverige. Alla dessa ligger på Öland och Gotland förutom förekomsterna här på Kalkberget och på den närbelägna ön Egelsholm. Bo nämnde även förekomster av Adam&Eva, grå vårtbitare, fältmalört, blåklocka, gruvloka och svarthänglav. Tack Bo för din sakkunniga guidning, som utöver flora och fauna även innefattade en fikapaus med enorm utsikt över Himmerfjärden och en nedstigning i ett häftigt gammalt gruvhål från tiden man försökte bryta kalk här! Och inte minst ordnade han ett härligt sommarväder med typ 20 grader trots mitten av september. (Antecknat av Lars K)