Vad vill partierna driva för miljö- och klimatpolitik i Södertälje?
Under juni och augusti har Kristin Persson, med Lars Klasén som bisittare, intervjuat företrädare för alla partier utom KD och SD. Här de anteckningar som Kristin och Lars gjort från samtalen, i den ordning som intervjuerna gjorts, dvs Mp, S, M, C, V, RP, L.
Intervju med Mp 2022-06-20 (Hanna Klingborg, Lars Greger och Naiara Cunha)
- Inriktning på klimatneutral kommun 2030, vi kan inte vänta till 2045.
- Trafikmängden behöver minska och det behövs inte en ny överfart över kanalen.
- Avsätta ett körfält för kollektivtrafik över Mälarbron.
- Verka för att utreda spårvagnstrafik i Södertälje tätort.
- Verka för bättre kollektivtrafik och pendlingsmöjligheter även för personer bosatta i de yttre delarna av kommunen och på landsbygden.
- Utred möjligheterna för regionaltågstrafik till centrum
- Dubbdäcksförbud i Turingekorset.
- Inrätta ”miljözoner”
- Intensifiera satsningarna på cykelvägar (även i centrum) och säkra cykelparkeringar.
- Genomföra cykelfrämjande kampanjer.
- Investera i bio-CCS vid Söderenergi.
- Främja ett energisnålt och miljövänligt byggande, bygga mer i trä och arbeta med sortering och återvinning på byggarbetsplatser
- Fritidsbank för lån av fritids- och sportutrustning.
- Cirkulär ekonomi och återbruk ska vara utgångspunkten vid kommunens inköp.
- Kommunen ska underlätta för invånarnas återvinning och utveckla system för återbruk.
- Viktigt med utsläppsminskning: kommunens egna (i flera led!) men även viktigt att påverka de konsumtionsbaserade indirekta utsläppen
- Överväg att ”återanvända” befintliga lokaler istället för att bygga nytt
- Satsa på lokal och egen energiproduktion genom att öka produktionen av solenergi på kommunens fastigheter och bygga en solcellspark vid Tveta återvinning.
- Fortsätta arbetet med (och att realisera!) vattenplanen (god ekologisk status i sjöar och vattendrag) och anlägga och skydda fler våtmarker.
- Vid (ny)byggande och annan exploatering: viktigt vara observant på hårdgjorda ytor
- Minska utsläpp av mikroplaster, kemikalier mm.
- Biologisk mångfald ska vara en ledstjärna
- Utgångspunkt beträffande skogen: ”Låt den växa”. Låt inte ekonomin komma i första hand. Den kommunala skogen ska vara hyggesfri och skogen ska få fungera som en kolsänka.
- Bättre samarbete med näringslivet vad gäller frågor som rör klimatet (energi, våtmarker mm)
- Arbeta för en beteendeförändring genom information. Ett exempel är att satsa på Naturskolan.
- Mål och budget: Ska utgå från Agenda 2030. ”Ekologi och ekonomi” ska ses tillsammans. Målen i Miljö- och klimatstrategin ska följas upp löpande.
Intervju med S 2022-06-22 (Boel Godner)
- Södertälje ska nå klimatneutralitet till år 2030.
- Det ska vara lätt att göra bra, hållbara val, i Södertälje. Exempelvis att källsortera.
- Verka för att regionen utökar pendeltågstrafiken och förbättrar kollektivtrafiken.
- Fler kollektivtrafikfiler
- Gynna elbilar. Öka antalet laddstolpar. Elbilspool kan vara aktuellt
- Tror på BioCCS som ett sätt att uppnå ”klimatneutralitet”
- Samarbeta med Astra Zeneca och Scania i klimatfrågor.
- Styra upphandlingar som en del i en livsmedelsstrategi bl a för att minska plastanvändningen.
- Bygga om vägsystemet för smidigare möjlighet att ta sig ut från staden. Gör en översyn av trafikflöden. Exempel bygga om eller på annat sätt avlasta Birkakorset.
- Bygga en tunnel under kanalen där kommunen är med som delfinansiär.
- Viktigt hålla koll på vattnet från Himmerfjärdsverket avseende innehåll av koppar mm
- Viktigt hålla koll på enskilda avlopp
- Arbeta vidare med vattenplanen där återskapande av våtmarker är en viktig del (”dyrt men bra”).
- Södertälje ska växa (viktigt för fortsatt kompensförsörjning!) men på ett hållbart sätt. Målet om 20.000 bostäder är ok.
- Viktigt att arbeta i skolor och förskolor med ex. sopsortering och återvinning. Även prata om ekologisk odling och närproducerat
- Cykling ska uppmuntras t ex med kurser och parkeringar
- Mål och budget är överordnat – (även om (stabil!) samhällsförändring behövs, men på ett nationellt plan)
- Hantera skogen varsamt. Behålla skog och mark i kommunens ägor. Värna skogsmark och jordbruksmark.
Intervju med M 2022-06-28 (Alexander Rosenberg)
- · Står bakom kommunens mål om att de direkta nettoutsläppen av växthusgaser i kommunen och kommunkoncernen ska närma sig noll år 2030.
- M vill ha en mer omfattande strategi för hållbart byggande, vilket man också motionerat om. En faktor att beakta är själva byggnationen eftersom den i sig orsakar extremt stora utsläpp. M har tagit fram riktlinjer för hållbart byggande. Detaljplaner ska innehålla CO2-analys. Reglerna för byggande är alldeles för många och hårda – ”PBL är en katastrof”.
- Satsningen på 20.000 bostäder är inte realistisk.
- Vision för stadskärnan är att få den bilfri, typ Järna centrum. Förbjud genomfartstrafik – den kan ledas via Oxbacksleden. Bort med trafiken från Nygatan – där det för övrigt bör planteras träd.
- Dubbdäcksförbud på klaffbron ska införas
- Beträffande trafiken tror M på ”omställning” – något som vi bör bli bättre på! Satsa på infrastruktur för elbilar, exempelvis laddstolpar vid hyreshus. Var generös beträffande olika aktörers möjlighet att satsa.
- Vill vara mer aktiv vad gäller trafikinfrastrukturen, typ att via skyltar mm leda trafiken så att centrum avlastas. Vill inte ha förbud utan tror på ”morötter” vad gäller att åstadkomma mindre trafik och/eller utsläpp.
- Vill stimulera en god cykelinfrastruktur. Kanske cykelled ända till Hölö? Cykelställ och cykelgarage bör etableras.
- Vill satsa på att återskapa och bevara våtmarker, som är effektiva kolsänkor. Fiskvandringsvägar ska återskapas. Åtgärder i denna riktning har också betydelse för rekreation.
- Igelstaverket är ”ett nödvändigt ont”. Bra att kunna förbränna sådana sopor/avfall (inklusive plast) som annars skulle behöva deponeras. Ser med viss skepsis på möjligheterna till lagring av CO2 medelst BioCCS.
- Den kommunägda skogen ska nyttjas för rekreation, särskilt den tätortsnära är viktig
- Beträffande konsumtion/utsläpp ska man inte peta i folks privatliv. Privatpersoners konsumtion och därmed utsläpp (miljöpåverkan) är liten relativt företagens.
- Cirkulär ekonomi: Ser mycket positivt på återbruk och menar att återvinningscentralerna kan göra mycket för att underlätta/stimulera sådant. Byggmaterial är ett exempel där mycket kan göras.
- Bekymrad över all plast i sopor och matavfall: allt från plastbitar till mikroplast som ”förstör” möjligheterna till vidare användning.
- Kommunen ska allmänt sett inte lägga sig i, inte styra, hur/vad privatpersoner konsumerar. ”Vi har ansvar att vara neutrala”. Vi ska informera om lösningar (puffa för viss konsumtion) men inte styra!
- Nämner idén om avfallskvarnar för ”smidigare” transport av matrester till Syvab/Himmerfjärdsverket för produktion av gödsel.
- Kommunens Mål och budget ska ha en koppling till Agenda 2030. Den ska genomsyra allt – hela politiken: varje beslut ska grundas på ekonomiska analyser, hållbarhetsanalyser, klimatpåverkan, socioekonomisk påverkan etc.
Intervju med C 2022-06-30 (Tage Gripenstam)
- · Står bakom kommunens mål om att de direkta nettoutsläppen av växthusgaser i kommunen och kommunkoncernen ska närma sig noll år 2030.
- Kommunen kan påverka t ex via kollektivtrafik och genom att verka för gång- och cykelvägar. Viktigt med parkeringar vid kollektivtrafiken ex. Östertälje. Vill göra om parkeringen vid Wasa, Scaniarinken till en infartsparkering och etablera direktbussar till Stockholm därifrån.
- C anser sig i synnerhet ha påverkat regionpolitiken. Exempel är införande av biomedelsdrivna bussar och att man nu verkar för eldrivna dito. Man har arbetat för att förstärka kollektivtrafiken och i synnerhet att påverka/förbättra linjestrukturen.
- C har varit drivande vad gäller cykelvägar avseende såväl kvalitet (upprustat befintliga) och nya satsningar. Vill ha fler/bra cykelparkeringar.
- C vill minska mängden biltrafik och man tror på alternativ och puffar för överflyttning till kollektiva lösningar.
- Allmänt beträffande trafiksituationen i Södertälje så är kanalen ”ett problem”. Man kan styra om trafiken för att avlasta vissa centrala delar.
- Är för dubbdäcksförbud (klaffbron). Detta löser dock inte CO2-frågan …
- Laddinfrastrukturen är viktig att satsa på.
- Utveckla anropsstyrd kollektivtrafik på landsbygden. Exempelvis på Mörkö.
- Målet om 20.000 bostäder är ok (och det är ju något vi/C varit med och godkänt) och inget vi behöver omvärdera. Beträffande ”förtätning” kontra byggande på landsbygden så vill C ha ”den bästa kompromissen”. Man är i stort överens med vad Översiktsplanen säger om byggande.
- C anser att det går att kombinera en bra klimatstrategi med tillväxt. Men det gäller att sammanväga särintressen! Ett exempel är Södertuna. Centern är för exploatering av området men vill att områden med naturvärden undantas.
- Är positiv till Igelstas verksamhet – visserligen blir det CO2-utsläpp just där men det rör sig ju om en ”naturlig cirkulation”, dock vill C få bort förbränningen av plast på sikt. Är mycket positiv till BioCCS, liksom framställning av biokol.
- Strävan mot en cirkulär ekonomi är mycket bra – men är svårt att åstadkomma i större sammanhang. Vill förbättra återvinningsmöjligheterna, återvinningsstationen i Lina är mycket bra (det är dock problem med dumpningar).
- Viktigt informera om återvinning/återanvändning. Genomför kampanjer. Skolorna och förskolorna betydelsefulla för att lära nya generationen att bete sig ”rätt”. Det ska helt enkelt vara naturligt!
- Beträffande Mål och budget har man relaterat arbetet till strategidokumentet om Miljö och Klimat. Dock svårt arbete pga konflikter/motsägelser i de många tillhörande dokumenten. Också viss konflikt mellan kort- respektive långsiktiga strävanden.
- Vatten: Vattenkapaciteten har förstärkts. Mälaren är skyddad. Inre och yttre skyddsområden har inrättats. Man har koll på enskilda avlopp och lantbrukarna är medvetna om hur avrinningsområdena ser ut. Hölö är på väg att anslutas till Himmerfjärdsverket. Mörkö bör nog anslutas till det kommunala nätet (men det är ett stort projekt!). Vattenförsörjningen ska också ses i ett regionalt (och nationellt! perspektiv).
- Beträffande förorenade områden och vatten så nämnde Tage att man jobbar med de gamla soptipparna som finns lite här och där. Man undersöker gamla brandövningsplatser beträffande PFAS. Stort Det behövs hårda krav vid anläggning av hårdgjorda ytor.
- Centern vill att jordbruksmark skyddas och de är för ett professionellt skogsbruk.
Intervju med V 2022-08-12 (Linda Sjögren, Eva Bjurholm och Caterina Glaser Müller)
För Vänsterpartiet är klimaträttvisa centralt.
De framförde bland annat följande förslag:
- Dubbdäcksförbud i vissa delar av Södertälje centrum.
- Verka för sänkt hastighet till 70 km/h på E4/E20 genom Södertälje tätort.
- Skärpa kommunens ”Riktlinjer för hållbart byggande” eftersom byggandet står för så stor klimat- och miljöpåverkan.
- Anlägga en eller flera solenergiparker genom Telge Energi.
- Att Söderenergi slutar bränna plastavfall.
- Att Söderenergi avstår från handel med utsläppsrättigheter.
- Att kommunen skapar ett nät av laddstolpar vid pendeltågsstationerna och infartsparkeringar.
- Återbruksgalleria (enligt Eskilstunas modell)Fritidsbank för lån av fritids- och sportutrustning.
- Utbilda alla kommunalanställda, politiker och fritidspolitiker om klimatnödläget.
- Snabba upp arbetet med att återskapa våtmarker.
- Verka för att utreda spårvagnstrafik i Södertälje tätort.
- Verka för bättre kollektivtrafik (turtäthet, sträckningar, pris)
Deltagarna tar också upp motioner som blivit nedröstade:
- Koldioxidbudget
- Klimatprotokoll (ett avtal med gemensamma mål för kommunen, organisationer och näringsliv enligt modell från Uppsala)
Intervju med RP 2022-08-18 (Joakim Granberg)
Joakim är tydlig med att klimat- och miljöfrågorna inte är partiets kärnfrågor men samtidigt är partiet intresserade av en bra miljö i Södertälje och de är beredda att stödja bra förslag.
- Partiet stödjer förslag om att avleda trafik från Södertälje centrum genom ny överfart över (eller under kanalen) men säger samtidigt att det inte löser problemen med utsläpp av växthusgaser från trafiken. Det måste ske en elektrifiering av fordonen.
- De är inte emot ett dubbdäcksförbud i delar av centrum men tror inte att det ger särskilt mycket
- Partiet är generellt positiv till elbilar och anser att det bör vara en skyldighet att se till att behovet av laddstolpar tillfredsställs, åtminstone vad gäller kommunens bostäder
- De kommunala bolagen ska åläggas att ställa krav vid upphandling som t ex följer Agenda 2030.
- Beträffande cirkulär ekonomi: Vill öka medvetenheten om återanvändning etc (men partiet har inte drivit frågan). Informera om ex. återvinning på flera språk när det går ut information från kommunen till hushållen.
- Stöttar idén om återbruksgalleria/fritidsbank
- Skeptisk till att uppfylla målet om 20.000 bostäder på 20 år
- Det är viktigt att bygga attraktiva bostäder (ex. småhus) i anslutning till tätorterna och befintlig bebyggelse (där det redan finns infrastruktur, t ex affärer …) samtidigt som inte alla grönområden i staden får bebyggas. Mer byggande i trä. Nybyggande får inte bli så dyrt som hittills (avskräckande exempel är Stockholmsberget). Det ska vara en plikt för de kommunala bostadsbolagen att bygga så att även de som inte har det så bra ekonomiskt ställt har råd. Att bygga billigare behöver dock inte innebära att göra avsteg från byggregler.
- Säger nej till exploatering av området Södertuna (i alla fall vad gäller industrietablering: det finns annan mark, t ex vid Almnäs)
- Vill ha tågstation i Hölö.
- Se till att kommunens styrdokument följs.
- Vill titta på åtgärder för att hushålla med vattnet. En idé kan vara att använda havsvatten istället för renat vatten till avlopp.
- Viktigt att hålla kommuninvånarna informerade om klimatförändringarna. Utbildning om sådant är inga stora pengar jämfört med vad det ger.
Joakim nämner två motioner på miljöområdet som har fått avslag:
- För att få föreningsbidrag ska det ställas krav på miljöplan
- Att återvinningen på kommunens boende ska förbättras.
Intervju med L 2022-08-24 (Metin Hawsho)
- Tar klimatförändringarna på allvar. Klimatet är de facto ett av L:s prioriterade områden!
- L har tidigare motionerat om BioCCS.
- Sverige är framåt på klimat & miljö, men mer information behövs – i synnerhet behövs mer på andra språk.. Bra att förmedla en känsla för naturen. Insatser här är också viktigt för integration!
- Information och utbildning i skolan om natur och miljö har en ”uppfostrande” roll inte bara för barnen utan även för deras föräldrar i och med de insikter som förmedlas av barnen.
- Pläderar för en ”fritidsbank” för återbruk av begagnad sport- och fritidsutrustning, L har tidigare motionerat om just detta.
- Att värna miljö och klimat är mer än återvinning: det är också att stimulera och påverka teknikutvecklingen
- Byggande ska inte ses isolerat utan som en del av helheten, dvs samhällsbyggande
- Vill inte rakt av ställa upp på målet 20.000 bostäder. Man vill dock öka byggtakten (som idag är mycket lägre än målet) – men det ska finnas ett helhetstänk bakom nybyggande av bostäder. Man ska sträva efter blandad bebyggelse – och att bygga samman Södertäljes stadsdelar; allt som ett medel att minska integrationsklyftorna. Se t ex skillnaden mellan å ena sidan Hovsjö och Fornhöjden (båda två fantastiska områden, men segregerade) och å den andra Pershagen (också segregerat, men på ett annat sätt). Men det är viktigt att säkra grönområden!
- Vill påskynda detaljplaneprocesser (en idé som framförts är att den som äger en tomt själv kan utreda och ta fram förslag till detaljplan – som sedan ska behandlas på sedvanligt sätt).
- Man ser positivt på företagande och vill ha mer företagsetableringar i kommunen, t ex i Moraberg, Almnäs och Södertälje Syd.
- Man vill uppmuntra till att åka mer kollektivt
- L är stark förespråkare för elbilar och (därmed) uppbyggnad av en anpassad laddinfrastruktur (där man anser sig vara den som driver detta hårdast). I synnerhet bör Telgebostäder satsa mer i detta avseende! Laddstolpar ska vara tillgängliga för alla invånare.
- Stark förespråkare för en ny passage över eller under kanalen. Detta är något man driver även på riksnivå. Detta som ett medel att minska partikelutsläpp (Birka & Turingekorset, men även för att det ger trafiken bättre flyt). Dubbdäcksförbud vill man inte ha (i enlighet med sitt ”generella” mål om frivillighet).
- Konstaterar att ”vi är bilburna i Södertälje” – men vägen till att minska bilberoendet/användningen är inte ”tvång”/hinder utan information och upplysning. Att uppmuntra samåkning är ett medel. Att uppmuntra till cykling är svårare (”vår stad är backig”)men fler behöver cykla i staden.
- Mål och budget är det som styr. Dock konflikter mellan olika dokument.