Färgstark höstutflykt till Högantorps vattenkvarn – en 1800-talskvarn som får nytt liv! – och Korpberget

Söndagen den 13/10 gjorde vi, tillsammans med Naturskyddsföreningen i Botkyrka-Salem, en kombinerad utflykt till först Högantorps vattenkvarn, sedan till naturreservatet Korpberget. Totalt var vi 24 personer, varav hälften följde med upp till Korpberget. Olof Näslund från vår styrelse hälsade oss välkomna vid Viksbergs kapell. Sedan berättade Bosse Ljungberg från Botkyrka-Salem-styrelsen om naturreservatet, som han, som Södertäljes dåvarande kommunekolog, varit med om att bilda.

Så blev det dags att vandra iväg till dagens höjdpunkt: Högantorps kvarn! Där guidades vi av Werner Näslund, som i egenskap av närboende följt den restaurering av den gamla kvarnen (från ca år 1800) som nu i år påbörjats. Detta med hjälp av ekonomiskt stöd av den nuvarande ägaren Gunnar Asp, som har ett stort intresse av att göra kvarnen funktionsduglig igen och området däromkring fint och tillgängligt. Bilderna visar hur arbetet pågår.

På väg till Korpberget upptäckte vi världens största (nåja …) jätteröksvamp som här lyfts av Åsa. (Den ser ut som en antik marmorkula men är inte bråkdelen så tung!).

Efter en fikapaus med egen matsäck nere vid Mälaren och den gamla smedjan vandrade vi på branta stigar upp på berget, där vi njöt av den härliga utsikten över nejden och bort mot Mälaren – och förstås av de härliga höstfärgerna! På nervägen – lika brant som uppvägen – visade Rolf Wahlström, floraväktare, oss många rara växter, exempelvis den ovanliga buskvickern.

Rapporterat av Kristin Persson och Lars Klasén