Morkulleutflykten till Skårby 15-04-22

Morkulla2Vi var 15 personer, varav 10 från Botkyrka-Salemkretsen och 5 från Södertälje, som samlades vid Skårbydammen. Under ledning av vår guide Håkan Österlund började utflykten med att studera denna damm lite närmare (med kikare). Den är intressant eftersom det är en återskapad våtmark där salamander och ett antal fåglar trivs. Dock håller nu dammen på att tömmas på hela sitt innehåll eftersom man vill bli av med den karp som tjuvfiskare har planterat in olagligt. Karpen tar nämligen död på salamander och hotar fåggellivet. Och det var inte heller så mycket fågelliv vi kunde ta del av.
Sedan vidtog en vandring mot Skårby Gård. På vägen dit, rättare sagt stigen, ”besteg” vi Salems största bronsålders-grav; ett röse som är 25 m i diameter och 3 m högt med en gravhägnad (stenmur). Tallarna på toppen är över 200 år gamla. Det där med ”besteg” har sin grund i att graven är belägen på ett berg – och det är en fin utsiktspunkt.
På den fortsatta vägen tog vi oss en titt på ”Hästens grav”. Det är något så ovanligt som en gravsten rest till minnet av en häst, nämligen den tappra hästen ”Gubben”, som var med vid det framgångsrika slaget vid Bornhöved i Tyskland 1813.
Morkulla1Så var vi då frame vid en udde vid Bornsjöns södra strand. Där intog vi vårt kvällsfika – i avvaktan på skymningen. Varför då? Jo, för att det är då det finns chans att få syn på och höra morkullor!
Så när det mörknade så förfyttade vi oss en liten bit till den förvilade parken vid Skårby Gård. Och minsann, efter en kvarts väntan så fladdrade det till i luften framför oss – och så flög den första mor-kullan förbi med sitt knorpande läte (som dock var lite svårt att höra). Efter några minuter en till – och så en tredje! (En delta-gare påstod sig ha sett så många sex morkullor, men det var nog ett önsketänkan-de). Att fånga någon morkulla på bild kunde man glömma – de fladdrade förbi så fort.
Så hade vi då uppnått det egentliga målet med vår morkulleutflykt och anträdde återfärden i den månljusa kvällen, samtidigt som inte bara Jupiter och ett par andra planeter utan även alltfler stjärnorna fyllde himlen ovanför våra huvuden!

Lars Klasén, Södertälje