Starkt stöd för Rädda Bränningeviken 14-10-04

Manifestationen ”Rädda Bränningeviken” den 4 oktober samlade så många som 80 personer. Arrangörer var Naturskyddsföreningen i Södertälje-Nykvarn och Föreningen Rädda Bränningeviken, och den stöddes av Solängens koloniförening, Stall Bränninge, Bränninge koloniförening och Kulturhistoriska Föreningen.

Manifestationen inleddes med tal av Niclas Holm (ordförande Rädda Bränningeviken) och Lars Klasén (Naturskyddsföreningen). Därefter berättade Bjarne Tutturen (Gruppchef Naturcentrum, Miljökontoret, Södertälje kommun) samt Patrik Waldenström (ordförande i Miljönämnden), mer detaljerat om turerna kring framtiden för Bränningeviken. Det har ju dels föreslagits en marina, med en stor brygganläggning i viken och på land en stor båthall, restaurang och hotell precis intill det befintliga naturreservatet Öbacken-Bränninge, dels en utvidgning av detta naturreservat för att omfatta även det område som förelagits för marinan.

Manifestationen ordnades till stöd för förslaget om ett utvidgat naturreservat, och avslutades följaktligen med att deltagarna enhälligt ställde sig bakom följande apell: ”Vi närvarande 80 personer motsätter oss planerna på en marina i Bränningeviken och stöder Miljönämndens förslag till ett en utvidgning av naturreservatet Öbacken-Bränninge!”

Efter en paus, där Naturskyddsföreningen bjöd på kanelbullar (det var ju kanelbullens dag!), så följde ett 30-tal personer med på en rundvandring i naturreservatet med Bjarne Tutturen som guide.

raddabranninge