Manifestation för att värna Kusens backe mot exploatering 15-08-16

De gamla förslagen om att exploatera delar av Kusens backe med en förskola vid Falkvägen och bostadshus utmed Grödingevägen har kommit upp till ytan igen. Därför har aktionsgruppen ”Rör inte Kusens backe” återuppstått efter 5 år. Det var ju då Kusens backe var hotad förra gången, i samband med planen om Stadskärnan. Information om gruppen finns på Facebook.

För att uppmärksamma hoten så ordnade gruppen ett informationsmöte den 16/8 på den plats där förskolan föreslås. 80 personer besökte mötet. Se artikel i LT 17/8. De minst 7.500 kvadratmeter som kommer att tas i anspråk var markerade med varselremsa för att på plats visa omfattningen (dvs minst 7 normala villatomter). På plats fanns också ett bokbord, med litteratur, broschyrer, kartor mm. Och kaffe med dopp.

20150816_144137 KusenmöteRe

Som talare var Lars Klasén från Naturskyddsföreningen inbjuden. Han beskrev naturvärdena, delvis baserade på de utförliga skötselplaner som finns. Där talas mycket om det mest karakteristiska för skogen, nämligen det unika tallbeståndet, flertalet 80-150 år men vissa uppemot 200 år. Sådant förekommer mycket sällan pga normalt skogsbruk inte medger detta.

Att säga att Kusens backe har ett stort värde för friluftslivet är ett s k understatement. Den används av motionärer, dagis, skolor, hundrastare, skogsmulle, de som går Hälsans stig, fritis – och av vanligt folk som helt enkelt promenerar där eller gör utflykter dit!

Det tycks som om ett sådant ställe som Kusens utgör ett ”tomrum” som av någon anledning drar till sig idéer av de mest märkliga slag. Under de senaste tio åren bara har det föreslagits aktivitetspark, motionscentrum med omklädningsrum, café, utomhusteater/amfiteater, linbana till toppen (!), parkeringsanläggning … och som sagt förskola och bostäder.

Även om det nu skulle medges förskola eller bostäder i Kusens så kommer det helt klart att annars dyka upp nya påhitt som naggar Kusens ytterligare. Vi vill att det inrättas ett naturreservat för att hindra allt sådant! Naturskyddsföreningen har tidigare beskrivit sina ståndpunkter och synpunkter i samband med utredningen om Stadskärnan. Och dem står vi kvar vid. Där står att vi värnar HELA Kusens backe!