Södertäljes naturreservat – från föredraget d. 13/1

På detta som vanligt (i dessa tider) digitala möte (med hela 30 deltagare!) så berättade Carolina Hillerdal-Ljungqvist, kommunekolog i Södertälje, om den ”skatt” som utgörs av de 25 naturreservaten i kommunen. Det äldsta är Farstanäs, som inrättades redan 1967. De övriga är: Bornsjön, Brandalsund, Bårsjön, Eriksö Farstanäs, Fifång, Grottberget, Kalkberget, Korpberget, Kålsö, Lina, Moraåns dalgång, Parkudden-Lövsta, Skogstorp, Slessberget, Stora Alsjön, Stora Envättern, Talbyskogen, Tullgarn (2 reservat), Vackstaskogen, Vattgruvsmossen, Yttereneby och Öbacken-Bränninge. En väldigt bra beskrivning av samtliga finns i skriften ”Utflyktsguide” som kan hämtas hem via https://www.sodertalje.se/globalassets/kof/natur-och-friluftsliv/utflyktsguide/utflyktsguide-slutgiltlig-version-2018.-andra-upplagan.pdf (88 sidor). Där finns också beskrivet ytterligare tre utflyktsmål och två vandringsleder (Måsnarenleden och Täljeleden). En gedigen skrift!

Varför skyddar vi då naturen? Skäl nr 1 är att skydda den biologiska mångfalden! Och det behövs – ty sorgligt nog är det så att att arters livsmiljöer gradvis försvinner eller fragmenteras. Ett viktigt skäl är också att tillgodose friluftslivets behov. Trevligt nog så ökar den del av Sveriges areal som är skyddad gradvis. (Och att det behövs vet vi, med hot i form av ”industriellt” skogsbruk och exploatering i form av byggande, vägar, industrier mm).

Andelen skyddad natur i landet är 14.5 % (14.9 % land, 11,9 % hav), i Stockholms län 8.3 % och i Södertälje 9.1 % (630 ha + Farstanäs 289 ha, dvs ca 930 ha). Målet är att 25 % av Sveriges landyta ska vara skyddat och 10 % av havet (redan uppnått!).

Som exempel på skötselåtgärder nämnde Carolina frihuggning kring ekar (som vill ha öppet omkring sig), röjning, restaurering av strandängar, biotopvård t ex lekgrus i Bränningenån, att hålla hagmarker intakta, att komma tillrätta med invasiva arter (här nämndes besvärlig röjning i Linareservatet av skunkkalla – vars rot kan väga 50 kg!). (Tips: Vårt möte den 10/3 ägnas helt åt invasiva växter. Föredragshållare är Maja Nygren, parkingenjör vid Samhällsbyggnadskontoret!).

De naturvårdssatsningar som är närmast förestående för Miljökontoret är att ta över Farstanäs naturreservat i kommunal regi, utreda utökat skydd generellt, utreda ökning av Öbacken-Bränninge naturrreservat samt att tillsammans med samhällsbyggnadskontoret ta fram en grönstrategi för kommunen.

Antecknat av Lars Klasén. Ev. fel i redovisningen kan bara skyllas på mig (och mina anteckningar) och inte på föredragshållaren.