Våravslutningen vid Yngern den 14/6 bjöd på föredrag, mat och musik

Som brukligt hade vi vår våravslutning (14/6) vid Strömsholms båtklubb i Nykvarn, vid Hökmossen och Yngern. Vi fick låna klubben stuga, som visade sig vara lagom stor för oss 20 personer (medlemmar och andra) som deltog. Eventet inleddes med två föredrag på temat ”vatten”.

Först ut var Susanna Eriksson, miljöchef i Nykvarn. Hon inledde med att berätta om kommunens arbete med tillsyn av enskilda avlopp, dagvatten, miljöfarliga verksamheter, förorenade områden och lantbruk/gårdar. Hennes avdelning gör ca 150 tillsynsbesök rörande enskilda avlopp om året. I kommunen finns ca 1400 sådana så de har mycket att göra! De flesta fastighetsägare fogar sig snällt i de åtgärder som föreläggs dem. Beträffande förorenade områden följer man en bestämd handlingsplan. Bland områdena finns Hökmossen (gammalt sågverk – låga arsenikvärden men höga dioxinvärden) och Bommersvik. Ett speciellt ”problem” är hästgårdarna – det finns ca 40 sådana! Susanna fortsatte med att berätta att de också arbetar med dircksvatten. t ex kvalitet, tillgång, risker för brist mm. De är också remissinstans för bl a bygglov. I sådana ärenden kommer ofta in aspekter som rör strandskydd och strandskyddsdispenser för bl a bryggor; t ex avseende djur- och växtliv. Susannes avdelning är också involverade i arbetet med ny översiktsplan (den nu gällande kom 2014), detaljplaner, VA-plan samt koll av badvattenkvalitet (tarmbakterier, kvicksilver, bly …). Hon nämnde att Turingens fisk inte är ätbar och att Yngern är reservvattentäkt. Yngern påverkas negativt av bl a av de avverkningar som pågår i skogarna runtomkring.

Därefter vidtog Hugo Davegårdh, som är vattenstrateg vid Miljökontoret i Södertälje. Som bas har de en vattenplan som visserligen bara är 17 sidor (+ bilagor) men som anger riktlinjerna för kommunens vattenarbete. 25 % av kommunens yta utgörs av vatten. Det finns 26 grundvattenförekomster (varav en är av otillfredsställande kemisk status men de övriga är av god kemisk och kvantitativ status) och 40 ytvattenförekomster (varav bara 1/4 når god ekologisk status – resterande kräver ett aktivt åtgärdsarbete). Belastade sjöar är i synnerhet Kyrksjön och Frösjön men även bl.a. Måsnaren och Uttran. En utmaning i nutid är att exploateringen av Almnäs/Mörbyområdet innebär många hårdgjorda ytor, med förorenat vatten som behöver hanteras innan det tillförs Måsnaren. Hugo berättade också att både Måsnaren och Uttran präglas av s.k. ”internbelastning”, dvs att fosfor frisätts från sjöarnas egna bottnar och därmed orsakar övergödning. Hans avdelning har ett stort antal vattenprojekt på gång (se bild!).

Som avslutning visade Hugo en film om olika vattenarbeten kring bl.a. Måsnaren, t ex från två nyanlagda våtmarksområden, en fosfordamm i samverkan med Nykvarns kommun och en privat fastighetsägare samt från ett biotopvårdsprojekt där olika strukturer (stenar och död ved) tillförts vattendraget för att göra det mer variationsrikt och därmed gynna biologisk mångfald.

Dragningarna tog ca en timme. Sedan var det bara att ”kasta” sig över den uppdukade buffén med (hembakat) bröd, pålägg, drycker, fika/te och fikabröd som intogs på altanen eller i  lokalen, sittande eller stående. Efter en stund drog musikgruppen PiVo med medlemmar från både Södertälje och Nykvarn igång med sina låtar med betoning på folkmusik. Framåt kl 21 avslutades detta hellyckade event! Tack Susanna och Hugo! Tack Rolf, Olof och Åke i PiVo! Och tack Strömsholms båtklubb (och Alf!) för lånet av lokalerna!