Södertälje behöver klimatpolitiskt ledarskap! (Insändare i LT 2022-08-29)

Följande insändare publicerades i Länstidningen den 2022-08-29:

Södertälje behöver klimatpolitiskt ledarskap!

Enligt klimatkollen.se minskar inte utsläppen av växthusgaser i Södertälje. Klimatförändringarna påverkar allt liv på jorden och konsekvenserna blir allt mer uppenbara. Vi ser omfattande värmeböljor runt om i världen med efterföljande torka, bränder, påverkan på jordbruk och dricksvattenförsörjning. Ekosystemen och den biologiska mångfalden pressas.

Enligt det klimatpolitiska ramverket ska Sverige vara koldioxidneutralt till år 2045. I Södertälje är ambitionen att det inte ska ske några nettoutsläpp av växthusgaser till atmosfären 2030.

Södertälje är inte i närheten att nå det uppsatta delmålet om 173 000 ton koldioxidekvivalenter (1,66 ton/person) om året till 2025.

Utsläppsminskningarna i Södertälje har stagnerat. Trafiken är en central källa till utsläpp av växthusgaser i Södertälje. Den genererar dessutom partikelutsläpp vilket ger en ohälsosam luft i vissa delar av staden.

Det är frustrerande att se politikernas oförmåga till modigt klimatpolitiskt ledarskap och en direkt ovilja att diskutera beteendeförändringar. Vad vi konsumerar och äter och hur vi transporterar oss påverkar utsläppen av växthusgaser. Det krävs förändringar både på samhällelig och individuell nivå.

Strax före sommaren träffade vi i Naturskyddsföreningen kommunstyrelsens ordförande Boel Godner (S) för att diskutera Socialdemokraternas klimat- och miljöpolitik i Södertälje.

Boel upprepade att ”det ska vara lätt att göra rätt” och det är naturligtvis lätt att hålla med om det. Men vad betyder det att göra rätt och hur ska samhället vara organiserat för att möjliggöra ett klimatvänligt liv?

Kom till Stadshuset, symfonin den nu på tisdag 30 augusti klockan 19.00 för samtal och debatt med våra lokala politiker om klimat- och miljöpolitik i Södertälje.

Kristin Persson

Södertälje for Future