Nedan lite gimtar från föredraget, inkl de bilder Daniel visade. Vill du se alla bilder (i pdf) i Daniels presentation finner du dem här: 2023.02.14 Presentation Naturskyddsföreningen . Här länkar till video med hela presentationen (2 delar, ca 1 timme totalt): DEL 1: https://www.youtube.com/watch?v=V1rJZb5KYts , DEL 2: https://www.youtube.com/watch?v=ppTvQUcRQPA

Energiomställning i Tidö-tider. Föredrag av Daniel Kulin för Naturskyddsföreningen i Södertälje-Nykvarn den 14 februari 2023

Den 14/2 2023 fick vi besök av energibranschprofilen Daniel Kulin. Vi var tyvärr bara 25 personer i publiken, trots idog marknadsföring. Men vi fick å andra sidan ta del av ett högst intressant ”inifrån-branschen”-perspektiv! Vi tror Daniel blev nöjd med oss! Han berättade att han haft en hel del kontakter med Naturskyddsföreningen på sistone – inte att undra på med den i huvudsak positiva syn föreningen har på vindkraft och andra förnyelsebara energikällor!

Han har jobbat 15 år inom området, bland annat som energianalytiker på Energimyndigheten, därefter i branschorganisationen Svensk Vindkraft. Han har varit projektledare för ett av världens största vindkraftsprojekt, Markbygden utanför Piteå. Sedan 2022 är han projektledare för havsbaserad vindkraft för det norska kraftbolaget Cloudberrys räkning och chef för dess arbetsgrupp i Eskilstuna, med idag 3 personer – men söker 3 till.

Daniel inledde med reflektioner över politiken(s svängningar). Speciellt noterbart är att medan de borgerliga i valrörelsen 2023 och en bit in på hösten envist ”tjatade” om kärnkraft – så har man på sistone under trycket av realiteterna – och industrins (t ex massa satsningar i norr som kräver mycket el)! – förstått att det inte duger att vänta långt in på 30-talet på kärnkraftsel. Nej, den snabbaste vägen framåt är faktiskt vindkraft. Det har även Ebba Busch förstått (men inte SD …).

Här några (andra) klipp som speglar de politiska trenderna.

Daniel (liksom andra!) menar att diskussionen om kraftslag – ish kärnkraft kontra vindkraft – måste få ett slut! In på 30-talet behövs dubbelt så mycket el som idag – det finns många vägar dit; det är inte läge att nu dissa någon (jfr intervjun i SVTs 30 minuter med Energiforsks vd Magnus Wråke. T ex kan både vind och kärnkraft fylla behoven – om satsningarna görs! Bara att välja!).

Nu kom Daniel in på sitt huvudämne: vindkraft. Positiva aspekter – och några av de farhågor som framförts.

Men huvudfrågan då? Hur kommer vi bort från det fossila!!?? Daniel visade en rad faktaspäckade bilder som talar för sig själv!

Och så lite framåtblickande siffror … Och andras prognoser:

Daniel avslutade med en liten Energiquiz – som vi i publiken inte alls kunde svaren på!

Och så uppmuntrade han oss att fortsätta att arbeta för den helt nödvändiga energiomställningen – Naturskyddsföreningen är en stark och viktig kraft (som det heter i vår slogan: ”med kraft att förändra!”).

Slutligen avtackade Lars Klasén, ordförande i vår förening, Daniel med två presenter. Dels boken ”Extremt väder” (verkligen relevant map de framtida förutsättningarna för vind- och solkraft!) av meterologen, tillika styrelseledamot i Telge Energi Vind, Martin Hedberg. Dels ett fotocollage med dubbel Södertäljeanknytning: a) ett antal intressanta Södertäljeportar, b) den är gjord av Södertäljekonstnären Olof Näslund, styrelseledamot i Naturskyddsföreningen i Södertälje-Nykvarn 🙂 .

Stort tack Daniel! Framtiden ligger framför dig (och oss …) med vind och sol!

—————————————————————————————

Här en länk till alla bilder (i pdf) i Daniels presentation – inkl. de som inte visades: 2023.02.14 Presentation Naturskyddsföreningen

Och här länkar till video (DEL 1 och DEL 2) med hela presentationen (ca 1 timme totalt):

DEL 1: https://www.youtube.com/watch?v=V1rJZb5KYts

DEL 2: https://www.youtube.com/watch?v=ppTvQUcRQPA

Sammanställt av Lars Klasén

Foton: Alenka Jejcic och Lars Klasén. Teknik: Lasse Ljungdahl. Videokameran styrdes av Hasse Hansson.

2 thoughts on “Energiomställning i Tidö-tider – ett högaktuellt föredrag av branschprofilen Daniel Kulin den 14 februari

1. Märkligt att ni så oreserverat hyllar vindkraften och samtidigt kallar er för Naturskyddsföreningen. Vindkraft till havs eller i mer eller mindre obebyggelse kan absolut vara ett alternativ och komplement till annan elproduktion. Men att som exempelvis pressa in 150 meter höga vindkraftverk på Kafjärden, ett sedan generationer bebott område norr om Eskilstuna som dessutom är klassat som riksintresse, är så fruktansvärt respektlöst mot personer som bor mitt i området. Här finns dessutom ett känsligt djurliv som den lokala naturskyddsföreningen borde värna. Dubbelmoral.