Earth Hour 25/3 uppmärksammades med skön musik av PiVO, Bosse och Lena Lindell – m fl

Birger Svantesson läste en inspirerande text ur en (sin?) bok

Den 25/3 kl 20.30-21.30 inföll Earth Hour, världens största klimatmanifestation. Den uppmärksammades på Gamla Flickskolan av Södertälje konstnärskrets, folkmusikgruppen PiVO och Naturskyddsföreningen i Södertälje-Nykvarn. Timmen innan ljuset släcktes visades utställningen ”Två dörrar”. Då berättade också Naturskyddsföreningens ordförande Lars Klasén hur Earth Hour startade. Det var i Sydney 2007, på initiativ av Världsnaturfonden, som ett sätt att uppmärksamma Australiens beslutsfattare på klimatfrågan. Landet hade ju redan då tydligt märkt av klimatförändringarna, bland annat genom långvarig torka. Sedan har allt fler länder anslutit sig. 2022 deltog 192 länder och 175 svenska kommuner. Bland de som deltog i år var Södertälje kommun, som bl a släckte stadshuset.

Men Earth Hour utgör ju bara ett ytterst litet nålstick i kampen, och som bekant har vi sedan dess inte kommit mycket närmare den ”koldioxidfria” värld som behövs för att vi ska kunna hålla den globala uppvärmningen stången. Men med många nålstick kan det kanske gå!

Kristin Persson (och Olof Näslund från arrangörsgänget, tillika PiVO och Naturskyddsföreningen)

Naturskyddsföreningen bidrar lokalt med upplysning om läget och inspiration till agerande via föredrag och exkursioner mm. Exempel är det föredrag som hölls i februari om utvecklingen av vindkraft och den kommande vandringen i Lina den 27 maj, benämnd ”Biologiska mångfaldens dag – upplev den med dina sinnen!”. Den leds av föreningens Kristin Persson, som såklart också var med nu. Föreningen bidrar också genom att studera och yttra sig om detaljplaner, byggprojekt och ianspråktagande av mark i våra kommuner. Lars nämnde två exempel. Jehanders vill utöka verksamheten i Underås med mer jordtillverkning. Man vill då använda väsentligt mer torv än tidigare. Detta motsätter vi oss. Torvutvinningen förstör viktiga våtmarker och innebär onödiga koldioxidutsläpp. Ett annat exempel är att vi i samband med nybyggande alltid kräver en lokalisering och arkitektur som ger största möjliga potential för användning av solceller.

Så gick vi alla 40 (!) upp till övervåningen och den stora aulan. Där fick vi lyssna till härlig – och delvis lågmäld – musik. Och lite poesi. Det började med toner av Bosse (klaviatur) och Lena Lindell (skön röst!) och fortsatte med gruppen PiVO, som i vanlig ordning bjöd på folkmusikinspirerade klanger från världen runt. Bosse och Lena kom åter – och slutligen även PiVO (bland annat med lite illustrativa gester av Olof Näslund – (som f ö är med i Naturskyddsföreningens styrelse). De andra två i PiVO är Rolf Siwertz och Åke Andersson. Slutligen? Nej, nu presenterades också timmens gästartist Roland Cox som sjöng en Södertäljenostalisk (och aktuell!) visa till komp av PiVO.

Nedtecknat av Lars Klasén