Strandstädning längs Snäckviken 29 april – en nyttig insats

För andra året i rad städade vi Mälarstranden längs Snäckviken, från Kustbevakningsstationen, där kajerna övergår i strand, till en bit förbi Södertälje Båtklubbs hamn. Ca 10 medlemmar deltog. Mulet väder och lite kyligt – så det passade bra att jobba för att hålla sig varm. De som förväntat sig att det inte skulle vara så mycket skräp i år eftersom vi gjorde det så fint förra året blev tyvärr besvikna. Det var ungefär lika mycket ;( nu! Märkligt egentligen vad ”folk” slänger! Allt från pappersmuggar, plåtburkar, glasflaskor och cigarettpaket till fiskelinor, bollar, metallskrot (bl a en cykelram!), lustgasbehållare (används för att berusa sig …) och plastpåsar, plastförpackningar, plastaskar, plastmuggar, platsflaskor – plast plast plast! Och blandat skräp. Skit, helt enkelt. Såklart inte alla skräpar ner! Men med den procent (?) som gör det så blir det väldigt mycket på ett år! Säg 200 bilar, cyklar, gående som passerar på vägen per dygn. En procent, dvs två personer per dag, kastar (tappar, glömmer …). Per år 700 personer! Klart det blir mycket!! Det fina är iaf att det gör att vi som städar känner sig nyttiga och nöjda! Här några foton.