NCC vill lägga avfall på 27 hektar jordbruksmark vid Hall – vi säger nej

Vi får med jämna mellanrum s k remisser som vi, enligt lag, ges möjlighet att yttra oss om. Det kan röra sig om förslag till detaljplaner, översiktsplaner, vägdragningar, strandskyddsdispenser, anläggande av deponier, skjutbanor, naturreservat mm. Man kan kalla det planärenden.

Vår remissgrupp, som leds av remissansvarige Lasse Ljungdahl, inspekterade den 26 april det av NCC föreslagna området för anläggandet av en deponi- och återvinningsverksamhet vid Hall, ett drygt 27 hektar stort fält en knapp kilometer SO om kriminalvårdsanstalten Hall.

Syftet var att skaffa underlag till det yttrande vi avser att lämna in den 8 maj, sista dag för synpunkter.

Här bifogas NCCs ansökan.

Som framgår är avsikten att deponera interta (som inte förändras vid lagring) jord- och schaktmassor från bygg- och anläggningsprojekt. En del går att återvinna genom sortering, medan det som inte går att återvinna helt enkelt ska läggas på hög. Det är helt makalöst stora mängder: 5 miljoner ton. De kommer att fylla ett stort fält om ca 400 m x 700 m, eller större, med massor om 25 m i höjd, med höjder och berg på sidorna som ”mothåll”.

Till saken hör att marken är ren jordbruksmark av den näst högsta klassen som förekommer i våra trakter. Den har länge legat i träda och utnyttjats bara för slåtter, gissningsvis för användning som djurfoder. Den har tidigare nyttjats som åker – och är intakt och kan enkelt åter tas i bruk för t ex födoämnesproduktion.

Här några foton från vårt besök. De två första är området sett från väster, den sista sett från öster.

Södertälje kommun är starkt kritisk till planerna, framför allt just på grund av att deponin förstör åkermark, men även på grund av hot mot grund- och ytvatten mm.

Vi kommer såklart också att avstyrka, just med anledning av att anläggningen kommer att förstöra värdefull jordbruksmark. Faktiskt är vi undrande över att förslaget ens läggs. Men en orsak är att NCC har problem med att göra av de stora massor med icke återvinningsbara material som genereras av de många bygg- och anläggningsprojekt som pågår i Stockholmstrakten och här har man funnit ett ställe som det är hyfsat korta transporter till.

Den som önskar underlaget/ansökan, som är på 34 sidor, 10.5 MB, kan få den per mail av oss. Skriv till sodertalje-nykvarn@naturskyddsforeningen.se