Fågelutflykt Tullgarn 7 maj: Många fåglar blev det! (men ingen havsörn …)

Klockan på väckning kl 5.00. Tittar ut genom fönstret. Det ser mycket lovande ut, inte ett moln på himlen. Nån minusgrad, det blir mössa och en extra tröja. I alla fall första timmarna. Brer några mackor, kokar ett ägg, fixar kaffe. Stoppar matsäcken i ryggsäcken samt en kikare. Skrapar frosten från vindrutan och kör ner till Centralen för att möta upp eventuella intresserade för samåkning.

Petter Kylefors från SOF, Södertälje ornitologiska förening, kommer och parkerar bredvid mig. Jiri ansluter och vi bestämmer att vi åker med Petters elbil.

Vid slottsparkeringen står redan ett gäng. Vi är drygt 15 personer som följer Petters rundvandring i de vackra omgivningarna. Ett stort gäng tranor på en äng och en ryttlande fiskgjuse vid strandkanten får ornitologerna att stanna och fälla upp sina stativ med stora tubkikare.

Rödbena, gluttsnäppa, hägrar, grågås m fl. När vi sedan efter en fikastund, då några såg mindre hackspett, hörde spillkråkan, såg trädlärkan. kommer till fågeltornet ser vi mängder av fågel både på stranden, i vattnet och i luften.

Och kor och kalvar som rör sig runt och under tornet.

Bläsand, drillsnäppa, svanar. Dumt att jag inte antecknade alla sorter vi såg, jag minns inte alla.

Dagen innan vårt besök var det en rikstäckande fågelräkning vid olika fågeltorn. Vid Tullgarnstornet räknade man 66 st arter. Imponerande!

Vi var nöjda med vår förmiddag! Jag fick inga bilder på fåglar tyvärr – svårt med mobilen. Men någon havsörn såg vi inte till. Utflykten gav mersmak – hit ska jag fler gånger!

Text och foto: Olof Näslund