Biologiska mångfaldens dag – upplevd med våra sinnen! Naturvandring i Lina naturreservat 27 maj

Den 27 maj, med naturen i sin finaste skepnad, företog vi en naturvandring i Lina naturreservat. Och inte vilken vandring som helst, utan vi 12 medlemmar som deltog fick under den 4 km långa vandringen göra två pauser, under vilka vi fick företa oss ”övningar” som gjorde att vi kom (ännu) närmare naturen. Detta styrdes av vår guide, Kristin Persson.

Vid det första stoppet fick vi till uppgift att parvis leda den ene med slutna ögon försiktigt fram till ett träd, där denne fick beskriva vad hen kände (bark, blad …) och sedan byta roller så att den som blundat nu fick leda. Verkligen ett annorlunda sätt att nyttja sinnet ”känsel” på! Det andra stoppet skedde genom att vi i tyst vandring en i taget, med hundra meters mellanrum blev anvisade att sätta sig i stillhet på marken och bara betrakta och tänka på en art, eller objekt, i naturen, vilket som helst – tills man blev hämtad av guiden för fortsatt vandring. Det avslutades med att några av oss fick berätta vad vi sett och upplevt. Kanske ett träd eller växt – som strutbräken (bilden!).

Som avslutning vandrade vi till platsen för fågeltornet vid Lersjön, där vi fikade med vår medhavda matsäck. Slut på en underbart härlig dag och utflykt!

Nedtecknat av Lars Klasén