Många besökare på Seniordagen – och hos oss: Bokbord, quiz och föredrag om Naturmöte

Igår, den 25 oktober, ägde Södertälje kommuns sedvanliga Seniordag *) rum. Denna gång i Stadshuset, med ca 30 event och föredrag, toppat av Kay Pollaks i Estrad med 500 (!) åhörare, och med ca 30 utställare (mest föreningar). Vi gissar att Seniordagen fick uppemot 600 besökare. Det märktes också vid vårt, Naturskyddsföreningen i Södertälje-Nykvarn, bokbord i form av en jämn ström (ibland ojämn, t ex under Kays föredrag) av besökare. Vårt quiz med 12 tipsfrågor med naturtema besvarades av ca 30 personer. Förstapriset, den fascinerande boken Insekternas planet, gick till den enda som hade alla rätt.

Vårt föredrag, ”Naturmöte. Om konsten att skapa en nära relation mellan människan och andra arter” hölls av Kristin Persson från vår styrelse, tillika doktorand vid Stockholms universitet. Det drog 25 personer – trots en tidsmässig krock med Kay Pollaks föredrag!

*) Seniordagen anordnades av Mötesplatserna för seniorer i Södertälje i samarbete med KPR (Kommunala pensionärsrådet).

Kristin i föreläsningstagen

Ca 25 personer lyssnade på Kristin

Olof och Mats vid vårt bokbord

Lars sålde några naturböcker – och övertalade besökare att delta i vårt quiz

Olof delar ut quiz-svarstalonger

Lars gladdes åt varje bok som såldes … lättare packning på cykeln hem!

Mycket folk …