Den nödvändiga omställningen! Men vad är realistiskt? Faktaspäckat föredrag av Staffan Laestadius den 12/3

Under rubriken ”Den nödvändiga omställningen” utmanade Staffan Laestadius, professor emeritus i nationalekonomi vid KTH, etablerade föreställningar om vad som är realistiskt. Hans budskap var (och är!) att den postfossila morgondagen kan och måste byggas här och nu, med teknik som redan finns runt omkring oss! Om detta handlar också hans nya bok ”Större än du nånsin tror. Klimatkrisen och den nödvändiga omställningen”, vilken fanns till försäljning efter föredraget – och som hade en strykande åtgång.

Staffans presentation i pdf finns här.

Föredraget ägde rum i Södertälje stadshus och samlade ca 40 åhörare – varav ca hälften medlemmar. Staffan avtackades med Naturskyddsföreningens senaste årsbok ”Viktigt på riktigt: min resa mot att leva hållbart” av Therése Lindgren och boken ”Insekternas planet”. Ett stort tack till Staffan som gav oss denna lektion i vad som är möjligt – om vi bara vill!