Remisser Södertälje 2024

Vi är remissinstans i bland annat planärenden som berör natur och miljö inom Södertälje och Nykvarn. Vi är också instans i samråd vad gäller ansökningar/anmälningar enligt Miljöbalken (bl a 4 kap. MB, 6 kap. MB, 9 kap. MB). Det kan t ex röra tillstånd för avfallshantering, bergtäkter, farligt avfall, hamnverksamhet, vattenverksamhet, krossverksamhet …

Remissansvarig för Södertälje är Lars Ljungdahl. Vi vill gärna att medlemmar och även andra med kunskaper och synpunkter avseende ärendena hör av sig till oss, gärna via e-post sodertalje-nykvarn@naturskyddsforeningen.se

 

Aktuella ärenden:

2024-05-16 Förnyad granskning av del av Ekbacken (Viksberg 1:5 och Ladvik 1:36 m fl)

Planområdet Ekbacken består av en byggnadsplan från 1984 med 19 fastigheter för fritidsändamål. Området har stegvis omvandlats från fritidshusområde till område för permanentboende. Nu görs en ny detaljplan för del av byggnadsplaneområdet för att möjliggöra kommunalt vatten och avlopp, öka bostadsfastigheternas byggrätter samt möjliggöra två nya småhusfastigheter.

Syftet med ändring av detaljplan är att möjliggöra anslutning till kommunalt vatten och avlopp inom planområdet, för att få en hållbarare VA-lösning ur hälsosynpunkt samt minska föroreningsutsläppen till reservvattentäkten Bornsjön. Planen syftar även till att öka bostadsfastigheternas byggrätter för att möta boendes behov i samband med att kommunalt VA möjliggörs. Säkerställande av god dagvattenhantering, användning och miljö med beaktande till Bornsjöns vattenskyddsområde är även en viktig del i arbetet med ändring av detaljplanen.

Ändring av detaljplan för Ekbacken har tidigare antagits av stadsbyggnadsnämnden (18 feb 2020). Under överklagandetiden inkom tre överklaganden från sakägare i området. Dessa skickades till Mark- och miljödomstolen som beslutade att upphäva antagen ändring av detaljplan med anledning av att kommunen enligt mark- och miljödomstolen inte tagit hänsyn till befintliga äganderätts- och fastighetsförhållanden enligt 4 kap. 36 § PBL inom en mindre del av planområdet. Mark- och miljödomstolen ansåg att det vid den utgången saknades anledning att pröva de övriga invändningar som klagandena gjort. Kommunen valde att inte överklaga domen, utan justerar istället planförslaget. Ett justerat förslag presenteras under ett nytt samråd och granskning innan planförslaget beräknas antas på nytt.

Samråd genomfördes 7 april 2021 – 28 april 2021. Granskning genomfördes 16 januari 2023 – 6 februari 2023. En förnyad granskning sker 2 maj 2024 – 16 maj 2024. Antagande planeras den 11 juni 2024. Om inga överklaganden inkommer kan detaljplanen vinna laga kraft i mitten av juli 2024.

Handlingarna finns här: https://www.sodertalje.se/bo-och-bygga/planering/pagaende-planprojekt/detaljplan-for-viksberg-15-och-ladvik-136-mfl/

Naturskyddsföreningens tidigare granskningsyttrande finns här: https://sodertalje.naturskyddsforeningen.se/wp-content/uploads/sites/238/2023/01/Yttrande-Naturskyddsforeningen-Granskning-Ekbacken-Dnr-20145-01573-2023-01-26.pdf

Naturskyddsföreningens tidigare yttrande finns här: Yttrande Naturskyddsföreningen Detaljplan Ekbacken (Dnr SBN 2014-01573) 2021-04-28

 

2024-06-05 Detaljplan för Visbohammar 1:27 m.fl.

Inom planområdet tittar man på möjligheterna att bygga bostäder i form av småhus och parhus samt även en förskola och eventuellt ett seniorboende. Planområdet ligger direkt norr om Riksväg 57 och intill Gnesta kommungräns. Området är idag obebyggt och består huvudsakligen av avverkad skog. Ca två kilometer norr om planområdet finns en tågstation och Gnestas tätort med dess utbud av kommersiell och offentlig service vilket ger bra förutsättningar för exploatering i området.

Syftet med detaljplanen är att möjliggöra byggnation av bostäder i form av villor, parhus och mindre flerbostadshus inom fastigheten Visbohammar 1:27. Planförslaget möjliggör även förskola och äldreboende eller trygghetsboende. Antalet bostäder som föreslås i detta skede är ca 400- 450. Syftet är också att knyta samman området bättre med Gnesta tätort genom att skapa en genare gång- och cykelväg med en bro över Sigtunaån och som kopplas samman med Nibblegatan i Gnesta.

Vårdinge-Mölnbo kommundelsnämnd beslutade om att godkänna att detaljplanen går ut på samråd 2024-04-11. Samråd pågår från den 30 april till den 5 juni 2024. Granskning beräknas ske fjärde kvartalet 2024.

Föreningen har under 2024 hittills avlämnat följande skrivelser och yttranden:

2024-03-04 Kompletterande samråd Gerstaberg kopplingscentral Ostlänken, Södertälje kommun.

Föreningens yttrande lyder som följer:

Naturskyddsföreningen i Södertälje-Nykvarn är i princip positiva till den utbyggnad av järnvägen som är aktuell inom järnvägsplan för Ostlänken. Detta har vi redovisat i tidigare ärenden som berör det nu aktuella området, såsom våra tidigare avgivna yttranden avseende kompletterande granskning av järnvägsplan Ostlänken samt planprogram för Södertuna. Därmed accepterar vi behovet av och anläggandet av en kopplingscentral enligt beskrivning.

Efter att ha studerat de tre föreslagna alternativen A, B och C har vi funnit att alternativ A har så stora nackdelar jämfört med de andra alternativen att det inte bör komma ifråga. Bland nackdelarna är att det kräver en mycket lång såväl anläggnings- som serviceväg; en väg som måste dras genom delvis känsliga skogsområden och därtill påverkar bostäder inom Kallfors.

Vad gäller Kallfors så pågår för övrigt en planprocess vad gäller Kallfors ängar som det inte med säkerhet går att säga vad resultatet blir. Hur det blir med den i handlingarna för kopplingscentralen skisserade vägen i södra delen av Kallfors ängar är högst osäkert. Alternativet har också, jämfört med B och C, stora nackdelar vad gäller dess anläggnings- och servicevägs påverkan på fornlämningar och kulturhistoriska lämningar såväl som friluftsliv, med bär- och svampplockning, skogsvandringar – det sistnämnda inte minst manifesterad av Sörmlandsledens dragning just här.

Alternativ B och C har självklart också nackdelar, främst på grund av just anläggnings- och servicevägar. Dock finner vi att dessas påverkan är väsentligt mindre än beträffande A. Det beror dels på att befintliga vägar i stor utsträckning kan nyttjas samt att eventuell ny/nya dragning/ar kan ske så att jordbruksmark i stort sett värnas. Vi vill ändå säga att vi anser att alternativ C är att föredra framför alternativ B.

Vi uppfattar att utredningens skrivningar vad gäller värn av jordbruksmark är tillfyllest, inklusive den angivna tillåtlighetsprövningen. Vi är vidare positiva till de försiktighetsprinciper som anges beträffande massahanteringen. Vidare förväntar vi oss artskydd enligt kap. 5.4.2, som vi uppfattar som bra angiven. Det samma gäller Kulturmiljön, enligt kap. 5.4.4. och Rekreation/frilufstliv, enligt kap. 5.4.6.

Vi förlitar oss vidare på att de miljövärden och frågor som berörs är identifierade i samrådshandlingen och att de kan hanteras enligt vad som beskrivs i kapitel 4–6 och 8. För övrigt är ju de inventeringar som gjorts om eventuell betydande miljöpåverkan genomförda inom projekt Ostlänken. Slutligen vill vi anföra att vi ser mycket positivt på de viktiga frågeställningar som anges i kap. 7.2.

Vårt yttrande i original finns att ladda ner här: Yttrande Naturskyddsföreningen Gerstaberg kopplingscentral – TRV2023-101982 – 2024-03-04

Trafikverkets underlaget finns här: https://bransch.trafikverket.se/contentassets/618bb4c6a8ab45aaa228c7f4446ae7b7/samradsunderlag-for-gerstaberg-kopplingscentral_20240207.pdf

Tidigare angränsande utredningar finns här: https://bransch.trafikverket.se/ostlanken-dokument